dinsdag 14 april 2015

De WIP, De UFO en de AFFO


Veel handwerkers gebruiken de volgende termen: de WIP, de UFO en de AFFO. Dit beperkt zich niet alleen tot haakland, maar ook breiers en quilters werken ermee (Internationaal).

De WIP; work in progress. Het project waar je op dit moment aan werkt. Simpel. 
Zie onder.


De UFO; unfinished object. Dit is een haakproject dat in de kast ligt. Er wordt op dit moment niet aan gewerkt, het rust als het ware. 
Ik ben een gretige haker. Daar bedoel ik mee dat ik op Facebook en op Internet de meest leuke projecten langs zie komen. Daar begin ik dan aan. Of ik verzin iets, op basis van bovengenoemde informatie. 
Het geval wil dat zodra ik op gang ben met zo'n project ik al surfend weer iets anders leuks tegenkom, wat ik op dat moment leuker vind dan het project waar ik aan werk. Het nieuwe project wordt de WIP, de WIP wordt de UFO.

 
En dan de AFFO: a finally finished object. Dat zijn meestal de UFO's die uit de kast worden gehaald om afgemaakt te worden. Want dat gebeurt heus wel hoor!
Een UFO wordt dus eerst weer een WIP om daarna een AFFO te worden. 

 
Even voor de duidelijkheid: een WIP wordt niet standaard een UFO of een AFFO. Als je een WIP meteen afmaakt wordt het een afgerond project. Let op het woord 'finally'.
Een UFO is altijd een WIP geweest en wordt uiteindelijk een AFFO. Voordat de UFO een AFFO wordt, wordt de UFO weer een WIP, en pas daarna een AFFO. 
Duidelijk?

 
Ik heb een paar UFO's in de kast liggen, dat worden weer WIP's en AFFO's
 
 
Groetjes
Wilma

3 opmerkingen:

  1. Een prachtig stukje over afkortingen en de verwarring die ze kunnen veroorzaken, veel plezier met je ufo's, wipjes en affo's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele, ik was je blog ff kwijt, maar ik heb hem weer! Ga van de week oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen